fotowoltaika dla krematoriów

Fotowoltaika dla krematorium. Czy inwestycja w instalację PV jest opłacalna dla branży funeralnej?

9 maja, 2022 |

Na polskim rynku działa kilkadziesiąt przedsiębiorstw, które zajmują się kremacją zwłok. W tej chwili większość z nich wykorzystuje do tego procesu olej napędowy, gaz ziemny lub gaz (LPG). Do jednej kremacji zwłok potrzeba średnio 25 m³ paliwa (278 KWh) – tymczasem może się ich odbyć nawet kilkanaście dziennie. Zużycie energii w procesie kremacji nie dotyczy jednak wyłącznie działania pieca kremacyjnego. Należy doliczyć także te wartości, których potrzebują urządzenia elektryczne. Biorąc pod uwagę wysokie i wciąż niestabilne ceny paliw, a także rosnące koszty energii elektrycznej, fotowoltaika dla krematorium stanowi rozwiązanie, które w dużym stopniu uniezależni przedsiębiorcę od sytuacji na rynku surowców energetycznych.

Fotowoltaika dla krematorium – dostępne możliwości rozliczania

Przedsiębiorstwa, które zajmują się spopielaniem zwłok, coraz chętniej korzystają z odnawialnych źródeł energii. W ten sposób można nie tylko znacznie obniżyć rachunki, lecz także przyczynić się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Mimo że spopielarnia zwłok emituje mniej szkodliwych spalin niż gospodarstwo domowe, warto inwestować w ekologiczne rozwiązania, takie jak fotowoltaika dla krematorium.

Kiedy w 2019 roku rozszerzono pakiet prosumencki, przedsiębiorstwa zyskały lepszy dostęp do odnawialnych źródeł energii. Firma, która jest prosumentem, może rozliczać się na zasadzie net-meteringu, o ile instalacja została zamontowana oraz zgłoszona przed końcem marca 2022 roku, albo net-bilingu. Net-metering pozwala na odsyłanie nadwyżki energii do sieci, by wykorzystać ją w momencie mniejszej wydajności instalacji. W zależności od mocy fotowoltaiki odzyskać można od 70 do 80% nadwyżek. Rozliczanie na zasadzie net-bilingu po okresie przejściowym obejmie firmy, które w instalację fotowoltaiczną zainwestowały po 31 marca 2022 roku. Zakłada odsprzedawanie nadwyżek po cenach obowiązujących na giełdzie energii.

Przeczytaj:  Fotowoltaika na dach chłodni – dlaczego warto montować instalacje fotowoltaiczne?

Jak zostać prosumentem?

Jeśli dopiero planujesz założenie fotowoltaiki dla krematorium, sprawdź, jakie warunki musisz spełnić, by zostać prosumentem i móc produkować własną energię:

  • wymagane jest posiadanie mikroinstalacji o maksymalnej mocy 50 kWp, która jest przyłączona do sieci o napięciu poniżej 110 kV;
  • produkcja energii możliwa jest tylko na własny użytek;
  • należy podpisać umowę kompleksową, która umożliwi sprzedaż i dystrybucję energii.

Fotowoltaika dla krematorium – dofinansowanie

Przedsiębiorstwa, w tym krematoria, mogą sfinansować przedsięwzięcie na kilka sposobów. Jednym z nich jest program Energia Plus. To preferencyjna pożyczka, pozwalająca uzyskać do 80% zwrotów kosztów. Mogą z niej korzystać inwestorzy, którzy nabywają instalację fotowoltaiczną o wartości od 500 tys. zł do 300 mln zł. Oprócz tego przedsiębiorstwa mogą odliczyć VAT od podatku należnego, który w przypadku fotowoltaiki wynosi 23%.

Pomoc w pozyskaniu dofinansowania oferują firmy, które zajmują się montowaniem instalacji fotowoltaicznych. Da Vinci Green Energy współpracuje w tym zakresie ze specjalistami z Centrum Kreacji i Strategii INTERAKCJA, wspierającym przedsiębiorców w pozyskiwaniu dotacji. Dzięki temu przedsiębiorcy otrzymują kompleksową pomoc i mogą w pełni korzystać z dobrodziejstw OZE.

Instalacja fotowoltaiczna – postaw na dobrego partnera

Fotowoltaika dla krematoriów wymaga współpracy z firmą, która jest specjalistą w swojej branży. Da Vinci Green Energy, o kapitale zakładowym w wysokości 2,5 mln zł, to liczący się gracz na rynku. Za spółką stoi fundusz WP2 Investments, wspierający firmy, dla których ważna jest innowacyjność i ekologia. Właśnie nieszablonowe rozwiązania dla przedsiębiorców, a także doświadczenie zdobyte w innych sektorach (m.in. OZE i finansowym) sprawiają, że z Da Vinci Green Energy warto współpracować. Zdecydowali się na to znani sportowcy Justyna Kowalczyk-Tekieli oraz Kacper Tekieli, którzy zostali ambasadorami marki.